Koncepcja pracy
Samorządowego Przedszkola nr 121 z Oddziałami Integracyjnymi w Krakowie na lata 2022-2027
Oświata jest ściśle związana z wizją przyszłego pokolenia, edukacja musi się więc opierać na wizji przyszłości. Kluczem do XXI wieku a zarazem ideą edukacji jest uczenie się przez całe życie. W XXI wieku edukacja nie sprowadza się tylko do zgromadzenia zapasu wiedzy, by później z niego korzystać. Dziś przez całe życie musimy aktualizować, wzbogacać swoją wiedzę i umiejętności, by móc dostosowywać się do zmieniającego się świata. Obecna koncepcja edukacji zakłada przygotowanie dziecka tak, by nie było ono odbiorcą przyszłości ale jej twórcą.
Przedszkole XXI wieku to miejsce gdzie wspomaga się indywidualny rozwój dziecka, wprowadza w zasady życia społecznego, rozwija zainteresowania i uzdolnienia oraz przygotowuje dziecko do samodzielnego zdobywania wiedzy i aktywnego poznawania świata.
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:
- Prawo oświatowe z dnia z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 95 i 949) z późniejszymi zmianami,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego z późniejszymi zmianami.
CELE STRATEGICZNE PRZEDSZKOLA
- Zapewnienie dzieciom wszechstronnego rozwoju.
- Wspieranie wychowanków we wszystkich sferach rozwoju z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka.
- Indywidualizowanie aktywności dzieci, w celu wyrównywania szans edukacyjnych.
- Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej).
- Rozwijanie samodzielności dziecka.
- Poszukiwanie efektywnych form i metod rozwijających potencjał twórczy dzieci.
- Wyposażenie dzieci w wiedzę dotyczącą bezpiecznych zachowań, w nawyki unikania, zapobiegania i umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- Kształtowanie tolerancji, wrażliwości, wyrozumiałości i otwartości, zrozumienia dla innych zachowań.
- Dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka, w tym szczególnie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych i wychowawczych.
- Rozwijanie umiejętności adekwatnego do sytuacji wyrażania emocji.
- Promowanie oferty edukacyjnej przedszkola w środowisku lokalnym.
ZADANIA PRZEDSZKOLA NA LATA 2022 – 2027
- Efektywna edukacja, opieka i wychowanie dzieci z uwzględnieniem treści zawartych w „Podstawie programowej wychowania przedszkolnego” oraz udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Wspomaganie rozwoju dzieci i wyrównywanie szans edukacyjnych.
- Skuteczne przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Podejmowanie działań w zakresie kształtowania postaw prospołecznych.
- Współpraca z rodziną w celu zintegrowania oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych.
CELE
Dziecko:
- jest akceptowane takim jakim jest;
- czuje się bezpieczne;
- poznaje swoje prawa i obowiązki;
- ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiągania sukcesu;
- uczy się dostrzegać swoje mocne i słabe strony;
- uczy się dostrzegać potrzeby innych;
- osiąga gotowość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą rozpoczęcie z powodzeniem nauki w szkole.
Rodzice:
- otrzymują od nauczycieli obiektywną i rzetelną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka;
- podejmują współpracę z nauczycielami i specjalistami: logopedą, pedagogiem wspierającym proces edukacyjny, pedagogiem terapeutą, nauczycielem gimnastyki korekcyjnej mając na uwadze dobro dziecka;
- czynnie uczestniczą w życiu przedszkola.
Nauczyciele:
- są aktywni i twórczy;
- współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym;
- aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach;
- realizują programy własne;
- doskonalą własną wiedzę i warsztat pracy przez uczestniczenie w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego;
- podnoszą kwalifikacje zawodowe;
- dzielą się doświadczeniem i wiedzą z innymi nauczycielami;
- monitorują efektywność własnej pracy;
- prowadzą obserwacje rozwoju dzieci, które wykorzystują w pracy wychowawczo – dydaktycznej.
MODEL ABSOLWENTA
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.
Wykazuje:
- motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego;
- zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego;
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania;
- umiejętność koncentracji, wytrwałość w pracy przez dłuższy czas;
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami;
- umiejętność współpracy w grupie (podporządkowanie się poleceniom, normom, współpracuje z innymi);
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań, narodowości;
- samodzielność;
- odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z rówieśnikami).
Posiada:
- zdolność do obdarzania dorosłych uwagą i porozumiewania się w sposób zrozumiały dla innych;
- podstawową wiedzę o świecie;
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia.
Potrafi:
- cieszyć się z własnych osiągnięć, odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie.
Rozumie, zna:
- obowiązki i prawa dziecka, respektuje prawa innych;
- podstawowe zasady: bezpieczeństwa, higieny osobistej, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną;
- zasady kultury współżycia, postępowania;
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe;
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska.
Nie obawia się:
- występować publicznie;
- wykazywać inicjatywę w działaniu;
- wyrażać swoje uczucia;
- dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami.
Nauczyciele, aby osiągnąć zamierzone zadania i cele realizują:
- Przedszkolny zestaw programów zatwierdzony do użytku;
- Indywidualne Programy Edukacyjno – Terapeutyczne;
- Plany Udzielania Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej;
- Programy własne:
– adaptacyjny „Łagodnie przekroczmy próg przedszkola”,
– edukacyjny „Mówię nie temu, co złe”,
– edukacyjny „Rozwijanie inteligencji emocjonalnej”,
– regionalny „Znam swoje korzenie, osiedle, miasto, kraj, w którym żyję”,
– profilaktyczno-wychowawczy pt. „Pozwól mi stać się wartościowym człowiekiem”
Innowacje pedagogiczne:
– metodyczna „Zabawy z psem terapeutą”,
– organizacyjna „Łagodnie przekroczmy próg przedszkola”.
Projekt edukacyjny:
– „Ogród w czterech porach roku”’
Zajęcia dodatkowe bezpłatne:
Rozwijające zainteresowania i zdolności dzieci:
– „Mali odkrywcy”;
– „Warsztaty plastyczne”;
– „Warsztaty taneczne”.
Zasoby, które wykorzystujemy:
Zasoby ludzkie:
- wysoko wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i twórcza kadra pedagogiczna;
- logopeda, psycholog, pedagodzy współorganizujący kształcenie, pedagodzy terapeuci, nauczyciel gimnastyki korekcyjnej.
Zasoby materialne:
- duże sale dziecięce wyposażone w oczyszczacze powietrza i klimatyzatory;
- pomoce dydaktyczne dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci (roboty do kodowania i programowania, monitory interaktywne oraz tablica interaktywna;
- duży ogród wyposażony w nowoczesny sprzęt;
- gabinety specjalistów, wyposażone w programy komputerowe, pomoce i sprzęt specjalistyczny;
- pomoce dydaktyczne oraz zabawki umożliwiające wszechstronny rozwój dzieci;
- podjazd dla dzieci poruszających się na wózkach;
Zasoby, których potrzebujemy:
Zasoby materialne:
- zlikwidowanie barier architektonicznych wewnątrz budynku;
- sala gimnastyczna wraz z wyposażeniem;
- zorganizowanie ścieżki edukacyjnej i ścieżki zdrowia w ogrodzie przedszkolnym.