Tydzień przeciwdziałania przemocy
W dniach 29 września do 3 października w naszym przedszkolu odbyły się liczne zajęcia i aktywności związane z obchodami „Tygodnia przeciwdziałaniu przemocy”.
Kontynuowano realizację rocznego planu pracy pt. „MOCe ukryte w eMOCjach i sprawności fizycznej dzieci”, którego głównym celem jest: uświadomienie wartości wynikających ze zrozumienia własnych emocji, poznania własnych emocji i sprawności fizycznej poprzez realizację między innymi:
- programu Wychowania Przedszkolnego 2025/2026. ,,Przedszkolak w świecie uczuć i emocji” (Oficyna LEX – E-oświata).
Realizacja scenariuszy umożliwiła dzieciom między innymi:
– rozpoznawanie i nazywanie swoich emocji w danej chwili;
– rozpoznawanie i nazywanie emocji postaci przedstawionych na obrazkach;
– poznawanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami np. złością, lękiem i smutkiem;
– zwiększenie świadomości dzieci na temat możliwości otrzymywania pomocy w sytuacjach trudnych;
– udział w zabawach ruchowych dających szansę na rozładowanie napięcia emocjonalnego oraz aktywnościach sprzyjających wyciszeniu i relaksacji.
2) tematu tygodniowego „Sztuka bycia razem”, którego celem było wspieranie rozwoju społeczno- emocjonalnego dzieci, w zakresie:
– komunikacji i słuchania innych;
– rozwiązywania problemów;
– relacji koleżeńskich.
3) aktywności o tematyce „Rączki do przyjaźni, słowa do zgody”, których celem było rozwijanie empatii, rozpoznawanie emocji, wzmacnianie umiejętności pokojowego rozwiązywania konfliktów i budowania relacji bez przemocy.
Zrealizowane aktywności z zakresu rozpoznawania emocji:
- „Co czują nasze buzie?” – dzieci naśladują mimikę z prezentowanych przez nauczyciela zdjęć, nauczyciel pyta, co to za emocja;
- “Lustrzane emocje” – dzieci w parach, patrząc na siebie naprzemiennie naśladują swoją mimikę starając się odgadnąć jaką emocję chciał pokazać kolega;
- “Opowiadania o emocjach” – nauczyciel wymyśla i opowiada krótkie historyjki, w których występują różne emocje (np. tęsknota, podekscytowanie i ciekawość, smutek, strach). Zadaniem dzieci jest na bieżąco reagować mimiką na emocję jaka pojawia się w opowiadaniu (np. „Królik zgubił swoją marchewkę, był z tego powodu bardzo zdenerwowany. Zaczął jej szukać w całym domu, kiedy ją w końcu znalazł stał się spokojny i szczęśliwy”;
- „Co lubi miś i lalka?” – scenki dialogowe;
- Zakodowane emocje” – zabawa z ilustracjami.
Z zakresu zabaw integracyjnych:
- „Muzyczne przytulanie” – podczas muzyki dzieci chodzą po sali, gdy muzyka się zatrzymuje – łączą się w pary i wykonują gesty przyjaźni np. podanie ręki, przybicie piątki, ukłon, przytulenie, pogłaskanie po policzku;
- „Kostka uczuć” – dzieci rzucają do siebie kostką, osoba, która ją otrzyma, stara się nazwać konkretną buzię, która jej wypadła po rzucie, a następnie pokazuje tą emocję mimiką twarzy;
- „Podróż do krainy: złości, radości i smutku” – dzieci ustawiają się w pociąg, który jadzie do krainy złości, tutaj ludzie chodzą obrażeni, są zdenerwowani i zagniewani, tupią nogami, zaciskają dłonie w pięści. Następnie pociąg rusza dalej i zatrzymuje się w krainie smutku. Tutaj ludzie chodzą markotni, płaczą, Na końcu pociąg rusza do krainy radości, gdzie ludzie są zawsze uśmiechnięci, życzliwi i pomocni wobec siebie, witają się z nami serdecznie;
- Zabawa muzyczno–ruchowa do piosenki „Zgoda” (Nie chcę cię, nie chcę cię, nie chcę cię znać. Choć do mnie 2x rączkę mi daj, prawą mi daj lewą mi daj i już się na mnie nie gniewaj);
- Zabawa taneczna „Tańcz jak lubisz – stop”
Z zakresu odreagowania emocji i relaksacji:
- „Pojedynek na dłonie”. Dwie osoby siedzą naprzeciwko siebie, wyciągają dłonie i delikatnie się przepychają. Można też spróbować przepychanek samymi kciukami, plecami z ramionami skrzyżowanymi na piersi. Zabawa ta pozwoli na bezpieczny „pojedynek”, który rozładuje napięcie pomiędzy dwoma przedszkolakami.
- „Coraz szybciej, coraz głośniej” – dzieci grają na grzechotkach zgodnie z poleceniem nauczyciela czyli coraz szybciej, coraz głośniej. Dzieci na tej samej zasadzie stukają o podłogę palcami, dłońmi, stopami.
- „Balon złości” – dzieci udają, że nadmuchują balon, a potem wypuszczają powietrze i rozluźniają ciało.
- „Bezpieczna wyspa” – dzieci leżą na dywanie, zamykają oczy, nauczyciel opowiada relaksującą historię o bezpiecznym miejscu.
- „Łańcuszek dobrych uczynków” – dzieci podają sobie piłkę, mówiąc coś miłego do kolegi.
- „Co dziś miłego mnie spotkało?” – dzieci podają jedno wydarzenie które sprawiło im dziś radość np. smaczne śniadanie, ubranie ulubionej koszulki do przedszkola, ładna pogoda, obecność ulubionej koleżanki…
Z zakresu zabaw plastycznych:
- „Drzewo przyjaźni” – dzieci odrysowują dłonie, przyklejają na szablon drzewa, nauczyciel wpisuje na nich zaproponowany przez dziecko dobry uczynek– powstaje plakat „Dobrych uczynków”.
- „Serduszka dla przyjaciół” – dzieci ozdabiają serduszka (kilka) i wręczają je wybranym kolegom. Na koniec dzieci tworzą łańcuszek z papierowych serc.